dag 5,6 en 7 - Reisverslag uit Lisičići, Bosnië en Herzegovina van Femke en Sanne - WaarBenJij.nu dag 5,6 en 7 - Reisverslag uit Lisičići, Bosnië en Herzegovina van Femke en Sanne - WaarBenJij.nu

dag 5,6 en 7

Blijf op de hoogte en volg Femke en Sanne

22 Oktober 2012 | Bosnië en Herzegovina, Lisičići

dag 5

de groep ging ons verlaten, zij zouden 's ochtends naar sarajevo gaan en rond de middag weer terug vliegen naar nederland.. wij vonden het wel zo sociaal om ze uit tezwaaien dus we konden jammer genoeg niet uitslapen!
deze dag hebebn we vrij weinig gedaan.. we hebben lekker rustig filmpjes gekeken.. en genoten van het warme weer.. we zijn even naar het kleine winkeltje hier in het dorp gelopen, en dat bleek moeilijker dan gedacht!!
we konden niet zien wat we kochten omdat het er bijna altijd alleen maar in het bosnisch op staat. maar met een beetje kijken, schudden en heel lang twijfelen hebben we toch wat dingen kunnen kopen.. niet dat we daar deze dag gebruik van hebben gemaakt.. we hadden namelijk geen zin om te koken en we hadden ook niet echt honger, dus besloten we poffertjes te maken met brood.
ook hebben we 1,5 uur met jeroen (een vriend van Sanne) geskyped.. dit was erg grappig en leuk!! bas kwam ook gezellig nog langs!! hij heeft ook genoten van de poffertjes!!


dag 6

heerlijk was het om even uit tekunnen slapen. lekker rustig aan gedaan.. tot dat het menens werd.. onze sigaretten waren op.. we hadden het niet verwacht, maar het plaatselijke supermaktje was gewoon open op zondag!! dus maar meteen weer een paar pakjes opgehaald.. wat een top winkel!! toen we echt bijna weer bij het hotel waren zei ik tegen sanne: weetje wat nu lekker is, citroen water en ijsklontjes.. sanne zei dat ze er bijna voor terug zou lopen.. dus dat hebben we ook gedaan..
toen we zelf gemaakte limonade hadden waren we gemotiveerd genoeg om met school te beginnen.
we hebben een paar vragen op papier gezet om die aan nina te stellen. en we hebben ons logboek een beetje bijgehouden.
toen we begonnen te verbranden zijn we maar verkast naar binnen, daar hebben we weer lekker rustig films gekeken..
we kregen zin in wat lekkers en natuurlijk hadden we niks in huis.. dus gingen we voor de 3e keer naar het winkeltje, je zou haast denken dat dit de laatste keer was.. maar nehoor na weer een half uur in het winkeltje te hebben gestaan.. wat btw maar 5 vierkante meter is.. stonden we buiten met chips, chocolade en kaas maar wat waren we vergeten.. het brood!! dus weer naar binnen.. waarbij we lachend sorry zeide.. gelukkig kon de jongen er om lachen..
omdat we weer geen zin hadden om te koken hebben we weer brood gegeten.. verder hebben we deze avond film's gekeken en sanne heeft met haar vriend (ivo) geskyped.. ben kwam deze dag erg vroeg langs, toen hadden we nog geen eten voor hem.. 's avonds hebben we hem niet meer gezien.

dag 7

vanochtend vroeg kwam nusret langs, om de deur te bekijken.. jammer genoeg kon hij het ook niet maken.. om 8 uur kwam Nina, zij spreekt goed engels en bosnisch. we zouden met haar naar de politie en naar de directeur om wat dingen te overleggen.
de directeur (die op de kleine van de daltons lijkt) was erg vriendelijk, hij gaat een rooster voor ons maken en volgende week beginnen we dan echt met les geven!!
Nina heeft ons nog wat dingen in Konjic laten zien. waar de bus gaat en de taxi. verder hebben we met haar een bosnisch nummer gekocht. dit is stukken goedkoper, ook gingen we ergens koffie drinken. daar gingen we wat prutsen met de sim-kaarten.. vlak daarna gingen we weg..
en ja hoor.. ik liet me nederlandse sim-kaart liggen. dus weer terug naar binnen waar ze hem gelukkig hadden gevonden.
Sanne en ik hebben nog even wat geshopt in konjic, ik heb nieuwe schoenen en panty's en sanne heeft een trui gekocht..
we zijn ook nog naar een bank geweest waar ik geld wou wisselen. na een half uur dom om ons heen te hebben gekeken zijn we maar ergens in de rij gaan staan. er waren daar maar twee wachtende voor ons.. eenmaal aan de beurt sprak die man geen woord engels en kon ik daar niet wisselen.. ik moest maar in rij 3 gaan staan. toen ik in rij 3 stond werd ik verwijst naar rij 4.. hier heb ik ook nog een kwartier in gestaan en toen die vrouw zei dat ik kon wisselen was dat fijn om te horen,. jammer genoeg vroeg zij naar mijn paspoort en kon het niet met een ID kaart.. we werden doorgestuurd naar een ander gebouw.,. hier kon ik gelukkig wel wisselen!!
ook hebben we boodschappen gedaan.. omdat ik vegetarisch ben is dat iederekeer wel een hele klus om te doen, we wouden het vragen aan het personeel, maar natuurlijk spreekt niemand engels dus dat werd alleen maar een ongemakkelijk moment zonder resultaat..
vervolgens wouden we met de taxi naar huis, maar voordat we instapte kwam we er achter dat het ook wel handig was als we btg hadden op onze bosnische nummers.. dus snel een winkeltje in gegaan.. met een beetje handen en voetenwerk snapte ze wat we wouden.. we wisten alleen niet hoe het werkte maar de mensen waren erg geduldig en vriendelijk, waardoor het uiteindelijk allemaal goed is gekomen.!
uit eindelijk zagen we de taxi waar Nina mee had gesproken.. dus die man heeft ons weer terug gebracht naar ons hotel.. het koste maar 10 KM (5 euro) in nederland was je hier 35 euro voor kwijt geweest.
toen ik er achter kwam dat mijn bosnische kaartje niet in mijn reserve mobiel wou, moest ik natuurlijk een nieuw toestel halen.. dus ik en sanne aan de wandel naar het winkeltje.. de vrouw begreep ons niet.. maar gelukkig was er een vrouw bij die een beetje duits sprak.. daar konden we wat beter mee communiceren.. ze vertelde ons dat we in celebici een telefoon konden halen. dat is nog wel een eindje lopen, en sanne moest plassen.. dus moesten we eerst weer terug naar het hotel.. wat btw de andere kant op is (bedankt sanne) toen sanne klaar was met plassen konden we beginnen aan onze wandeling..
we waren lisicici nog niet eens uit en we hadden geen zin meer.. we kwamen een veel te lief katje tegen.. die we kitty hebben genoemd. ze was zo klein en lief dat we haar eigenlijk wouden mee nemen..
william had alleen duidelijk van te voren gezegd dat we dat niet mochten en moesten doen.. wat ook wel begrijpelijk is. het beestje zat waarschijnlijk ook helemaal onder de wormen en vlooien. als bikkels zijn we door gelopen en hebben we het katje genegeerd.. okee we hebben een paar keer omgekeken en ahhh gezegd, maar toch..
sanne vroeg of we terug wouden gaan of verder wilden lopen.. ik wou eigenlijk wel tot de brug lopen.. ik dacht dat we er bijna waren.. maar dat bleek niet zo tezijn.. dus uit eindelijk zijn we maar weer terug gelopen.. weer langs kitty, het veel te lieve katje..
vervolgens zijn we nog even naar het net wat grotere winkeltje gelopen hier in het dorp.. wat nog steeds maar 6 vierkante meter is.. daar hebben we nog wat te drinken en te eten gehaald en 2 liter bier voor 1,5 euro..
nusret kwam ook nog even langs in het hotel.. hij kwam vragen hoe het ging en we hebben even koffie gedronken. hij zou voor ons even naar de bus tijden kijken.. dus nusret ging iemand bellen.. wat bleek zijn vriend was vanmiddag onze taxichauffeur..
toen we ons zelf hadden overgehaald om lekker macaroni te maken, hadden we er eigenlijk geen zin in.. dus gingen we noodels eten.. lekker makkelijk binnen 3 minuten klaar.
de avond hebben we afgesloten, met bier, sigaretten en een wakende Ben voor de deur..

  • 22 Oktober 2012 - 22:38

    Anita:

    Zeg, doen jullie een beetje fatsoenlijk eten anders zien jullie er straks uit als dat zielige katje!

  • 23 Oktober 2012 - 00:10

    Popke:

    Ik weet niet hoe het jullie gelukt is om die walgelijke verhalen in mijn mailbox te dumpen maar ik lig hier groen van de jaloezie die zooi te lezen. Werken jullie!!!!!! Geef me het nummer van die Dalton en ook de vertaling van uitbuiten en afbeulen. Bah! Ik heb weliswaar vakantie maar ..............
    de groeten.

  • 24 Oktober 2012 - 18:19

    KIWI:

    He meiden! wat een avonturen ja weer.. ach en zo te lezen zijn jullie goed in beweging :P!
    *SANNE!! ik heb jou geleerd goed te eten dus doe dat ook eens even heel snel!

    PUH.

    Ik wacht geduldig af op weer een leuk verhaaltje.
    Heel veel plezier met alles <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke en Sanne

wij lopen 3 maanden stage in bosnie!, hier gaan wij workshops geven en leuke dingen doen met de kinderen.

Actief sinds 17 Okt. 2012
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 13134

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Stage in bosnie

Landen bezocht: